Klassuppsättningar – faktaböcker för statsbidraget

I god lärarledd undervisning är det viktigt med gemensam läsning. När klassen läser böcker tillsammans med sin lärare och läraren kontinuerligt tar in elevernas frågor och tankar utvecklas både läsförståelse och läsengagemang hos eleverna. Ibland förekommer att läraren läser högt ur en bok och det är bra, men oftast är det ännu bättre om alla elever i klassen har varsin likadan bok och kan följa med i läsningen.

Med en klassuppsättning kan lärarens högläsning varieras med att eleverna läser enskilt, i par eller i grupper och de kan få delar av texten i läxa. Med en bok per elev kan alla också få uppleva boken som en hel enhet – de kan undersöka textens förhållande till bilderna, bläddra fram och tillbaka för att kontrollera saker eller återkomma till något de läst tidigare, använda bokens särdrag såsom register, ordförklaringar, bildtexter etcetera på ett undersökande sätt och kort sagt under lärarens ledning öva sig att läsa facklitterära böcker. Dessutom kan klassuppsättningar av facklitterära böcker förstås användas av lärare i alla ämnen.

Men hur ofta köps det in klassuppsättningar av facklitteratur? Jag tror att det är alldeles för sällan. Nu när det finns ett Statsbidrag för inköp av litteratur tycker jag att ni på skolorna ska fundera över om inte en del av pengarna bör gå till just det.

När man ska välja titlar att köpa in klassuppsättningar av föreslår jag att man tänker på två sätt. 

Dels ska man fundera vilka ämnesområden som återkommer på skolan år efter år, och där det kan vara lämpligt att komplettera läromedlen med en facklitterär bok. När f-3 på skolan jag arbetade på för ett år sedan skulle köpa klassuppsättningar blev det böckerna Enkla och roliga fakta om kroppen och Vi upptäcker naturen som är en antologi – två finfina böcker om områden som återkommer i olika årskurser. Nu blir det lite reklamvarning för vi köpte också in två titlar som Annelie Drewsen skrivit tillsammans med mig: Fakta om Alfred Nobel och Astrid Lindgren – ett liv. Anledningen till att vi valde dem är att såväl Alfred Nobel som Astrid Lindgren är personer som återkommer i undervisningen och på temadagar i skolan. De två biografierna har också fördelen att de är helt neutrala i vilken ålder de vänder sig till = de kan användas på många olika sätt i olika årskurser.

Förutom vilka ämnen som är lämpliga till klassuppsättningar så tycker jag också att man ska tänka på att eleverna bör få erfarenhet av olika sorters facklitterära böcker – för facklitteratur är inte EN genre – de kan ju vara så väldigt olika. Eleverna bör få läsa och undersöka 

  • biografier
  • facklitteratur med längre sammanhängande resonemang och förklaringar
  • referensverk där man sällan läser hela boken men lätt kan hitta intressant information med hjälp av till exempel innehållsförteckning och register
  • böcker med mycket information som förmedlas genom bilder, tabeller, grafer etcetera
  • handböcker, alltså böcker med instruktioner

Här följer länkar till några tidigare recensioner av böcker som vi på faktabok.se tycker är bra och som matchar ovanstående förslag (många av dem passar faktiskt in på flera punkter). Boktipsen gäller grundskolan:

Biografier:
Dalai Lama: fredens barn
Vladimir Putin – ett liv
Hilma af Klint – kartor över osynligheten  

Facklitteratur med längre sammanhängande resonemang och förklaringar:
Vi upptäcker vaccinet
Koll på rasism
Tänk som en forskare  

Referensverk där man sällan läser hela boken:
Så funkar mat
Spännande fakta om vikingarnas värld
Afrika fantastiska Afrika

Böcker där mycket information förmedlas genom bilder, tabeller, grafer etcetera:
Expedition Mount Everest
Så funkar krig och konflikter
Vega upptäcker återvinning  

Handböcker, alltså böcker med instruktioner:
Beppe testar! Experiment med 4 element
Första hjälpen för unga hjältar  

Sedan finns det ju en massa knasiga, galna eller nördiga faktaböcker – men dem läser eleverna förhoppningsvis ändå så de kanske inte behöver tas in i undervisningen?

Cilla Dalén

Det här är den tredje texten då vi funderar över hur man kan använda statsbidraget. I den första skrev Annelie Drewsen om Andra världskriget. I den andra skrev jag om faktaböcker för lästräning.

2 reaktioner till “Klassuppsättningar – faktaböcker för statsbidraget”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *