När Hilma af Klint dog 1944 gömdes hennes målningar undan i 20 år. Hon ansåg själv att världen inte var redo för dem. Nu har det gått nästan 80 år och hennes målningar lockar stora skaror av besökare till konstmuseer runtom i världen. Måhända förstår vi inte mer än vad dåtidens betraktare gjorde, men vi kan ändå uppskatta verkens konstnärliga kvaliteter. Formerna, färgerna och symbolerna talar på något outgrundligt vis till oss.
Hilma af Klint – kartor över osynligheten är skriven av Ylva Hillström som är intendent på Moderna museet i Stockholm. Hon har tidigare skrivit två konstböcker för barn. I den här konstnärsbiografin i bilderboksformat berättar Hillström om hela af Klints liv – från barndomen till ålderdomen – och förstås om att hon blev en uppskattad konstnär först långt efter sin död. Men här beskrivs också den vetenskapliga utvecklingen under 1800-talet och början av 1900-talet, liksom spiritism, teosofi och alkemi. Författaren lyckas förklara dessa ganska svåra saker med få ord och på ett sätt som belyser Hilma af Klints konstnärliga utveckling.
Boken innehåller både sakliga beskrivningar och gestaltade scener, bland annat när den döda lillasystern Hermina talar med Hilma och när anden Amaliel under en seans ger Hilma ett uppdrag. Det är synd att källorna inte anges, för det är svårt att veta hur stora konstnärliga friheter författaren har tagit sig i gestaltningen. Det finns till exempel en scen där teosofen Rudolf Steiner, efter att ha mött Hilma af Klint och avfärdat hennes abstrakta konst, möter Wassily Kandinsky och viskar något i hans öra. Var det alltså Hilma af Klints verk som, via Steiner, inspirerade Kandinsky att börja måla abstrakt? Det finns en teori om det, men exakt hur det låg till kanske vi aldrig får veta.
Boken är utgiven i samarbete med Moderna museet och den är som gjord för att säljas i museibutiker. Femton av Hilma af Klints egna verk återges tillsammans med illustrationer av Karin Eklund i ett maffigt bilderboksformat. Det är en lyckad kombination. Eklund har studerat konsthistoria i Uppsala och har en masterutbildning i barnboksillustration från Cambridge School of Art. Hennes illustrationer plockar upp element och färger från af Klints målningar, samtidigt som de har ett eget uttryck som är lekfullt i komposition och färgskala men också fångar en historisk känsla.
Det här är en otroligt vacker bok som enligt förlaget riktar sig till läsare mellan 9 och 12 år. Det är en rimlig nedre åldersangivelse, med tanke på det relativt avancerade innehållet och språket. I en lista över olika symboler finns förklaringar som ”motsatsernas förening” och ”den manliga principen”. Sådan uttryck kan nog behöva vridas och vändas på för att bli begripliga, men det är också det intressanta med konst. Att man får öva sig på att tänka och försöka förstå. Och det kan man förstås göra långt efter att man fyllt 12 år.
Annelie Drewsen
Hilma af Klint – kartor över osynligheten
Författare: Ylva Hillström
Illustratör: Karin Eklund och Hilma af Klint
Alfabeta, 2020
ISBN: 9789150121117
64 sidor
Provläs