Ett ord för blod

”Det var som om sorgen  hade blivit en livsstil bland oss. Den band oss samman och definierade våra liv”, skriver Faysa Idle efter att hennes äldre bror blivit mördad och familjen ska ta avsked av honom. Runt omkring dem finns fler somaliska mammor som också begravt sina söner. Böner och gråt hörs från systrar och bröder, söner och döttrar, mammor och pappor.

Ett ord för blod är en självbiografisk skildring av en ung kvinna som växer upp i ett sammanhang där en kriminell livsstil ofta tycks vara det enda alternativet. Redan som barn får hon lära sig av sin äldre bror hur hon ska agera om polisen knackar på dörren. Det som från början är ett slags lek blir så småningom vardag, och polisrazziorna blir med åren så vanliga att det inte är någon idé att laga det uppbrutna dörrfodret.

Det är modigt av Faysa Idle att berätta sin historia. Hon är omgiven av personer med stort våldskapital och familjen har under lång tid levt med en stark hotbild. En av hennes bröder har en framträdande roll i ett gäng i Järvaområdet. Faysa Idle berättar konkret och reflekterande om hur hennes eget liv, som en somalisk tjej i Tensta, påverkas av den gängkonflikt som eskalerade i Järvaområdet under några år. Hon försöker hålla sig neutral i konflikten, men det är i praktiken omöjligt att helt stå utanför.

Den som har läst Diamant Salihus Tills alla dör kommer att känna igen själva konflikten, men får här ett helt annat perspektiv på händelserna. Starkast är de konkreta scener där Faysa Idle skildrar exempelvis hur några bråkiga tonårstjejer plötsligt blir inbrottstjuvar, eller en flykt i bil från ett bröllop där ett massmord nyss avvärjts.  Det är skrämmande att följa hur vänskap mellan jämnåriga under de tidiga tonåren åren övergår i en dödlig rivalitet. Hur kan killar som varit bästisar som barn skjuta ihjäl varandra? Boken ger inga enkla svar på det, helt enkelt för att det inte finns. Idle berättar om hur hennes och andra ungdomars liv påverkas av familjeförhållanden, krigstrauman, skolsituationen, hedersnormer, religiös extremism, gängrivaliteter och droger, hela tiden förankrat i verkliga personer, platser och händelser. Hon skriver både konkret och reflekterande.   

Jag har själv bott och arbetat i de områden Idle skriver om och kan båda känna igen en hel del och förvånas över annat. Det är precis som Idle konstaterar:  ”Man kan säga att vi lever i parallella världar i Sverige. Det är samma land men ändå helt olika platser. Att åka bara en kilometer kan ibland vara att åka hundratals mil. Det händer att någon från vår dimension tar sig över till den andra sidan, det andra landet.” Tack vare Idles bok får jag syn på en dimension av verkligheten som jag inte haft tillgång till tidigare.

När allt annat i livet är kaos vänder sig Faysa Idle till orden, poesin och böckerna. Skrivandet ger mening  och i orden och formuleringarna formas ett sällsynt hopp. Faysa Idle känner sig ibland som Pippi Långstrump och vill gå sin egen väg, vilket är svårt i en värld där männens lagar styr. Nu debuterar hon med en angelägen och stark självbiografisk skildring och vägrar låta sig tystas.

Den första upplagan verkar vara slut, så jag hoppas att förlaget ser till att rätta några störande korrekturfel när fler böcker trycks. För detta är en bok som många kommer att vilja läsa. Även om den är utgiven för vuxna läsare kommer många ungdomar från högstadiet och uppåt att vilka läsa den här boken.

Lyssna även på radiodokumentären Det regnar blod i mitt kvarter om Faysa Idle, gjord av Randi Mossige-Norheim.

Annelie Drewsen

Ett ord för blod
Författare: Faysa Idle, Daniel Fridell och Theodor Lundgren
Lind & Co, 2023
ISBN: 9789180185844
235 sidor

Afrosvensk historia utan triggervarning

Boken Afrosvenskar – 15 berättelser ur historien (Lilla Piratförlaget, 2023) lyfter fram några hittills osynliga människoöden i svensk historieskrivning. Den 23 september arrangerades ett panelsamtal på Etnografiska museet med författaren Johanna Berg och illustratören Maria Fröhlich. Moderator var Johanna Lundin.

Att facklitteratur för barn och ungdomar får ta plats på det sättet är ovanligt, och bara det gjorde mig på gott humör. Men den stora behållningen var förstås samtalet om boken, som bygger på ett ofta knapphändigt arkivmaterial. Johanna Berg arbetar till vardags på Statens museer för världskultur, där Etnografiska museet ingår. Hon har i flera år arbetat med Afrika pågår, ”ett utforskande och metodutvecklande dialogprojekt med syftet att lyfta fram nya perspektiv på den afrikanska kontinenten med och av svenskar med afrikanskt ursprung”.

Inom ramen för projektet grävde hon fram en lång rad afrosvenska människoöden ur arkiven och skrev texter som publicerades på webben. Maria Fröhlich gjorde porträttbilder av personerna. Det är detta material som utgör grunden för boken, men det har kompletterats och texterna anpassats till yngre läsare. Åldern som anges är 12 år och uppåt.

Så hur gör man för att finna afrosvenskarna i arkiven? De flesta personer som bott i Sverige återfinns i kyrkoböcker och folkbokföring, men där anges inte hudfärg.

– Man får leta efter svarta personer i arkiven genom ord vi inte längre använder. Sedan kan man lägga ihop olika pusselbitar, förklarade Johanna Berg.

Det kan till exempel finnas omskrivet att en svart person arbetar på en fabrik i en stad, men utan att personen namnges. Tillsammans med andra källor kan en sådan tidningsnotis utgöra källmaterial i boken. Andra personer, som Gustav Badin, är redan välkända och betydligt mer omskrivna.

Illustratören Maria Fröhlich har också använd historiskt källmaterial för att skapa sina bilder. Ibland har det funnits fotografier eller målningar av personerna att utgå ifrån, men ibland har hon fått skapa helt egna bilder. Även kläder, möbler och andra detaljer i bilderna bygger på ett historiskt källmaterial.

– Jag har valt en semirealistisk stil, för att bilderna inte är någon absolut sanning. Alla illustrationer är en tolkning av verkligheten och jag vill att man ska vara medveten om att det är en illustratör som gjort de här bilderna.

Maria Fröhlich har haft en ambition att göra porträtten levande, så att personerna ser ut att ha ett eget inre liv. Jag har själv bara hunnit bläddra i boken, men det var precis det som slog mig omedelbart: att det finns en så stark närvaro och värme i illustrationerna. Det känns verkligen att Maria Fröhlich har tecknat dessa 15 afrosvenskar som om de vore hennes vänner.

Moderatorn Johanna Lundin konstaterade att det inte förkommer bilder av fastkedjade människor eller lynchningar, något man ofta stöter på när svart historia skildras och särskilt i ett amerikanskt perspektiv.

– Det behövs ingen triggervarning. Tack för att jag kunde läsa boken utan en klump i magen! sa hon.

Johanna Berg förklarade att hon valt bort vissa delar av historien, bland annat lynchningar, för att det blev för komplext att skildra för målgruppen. Hon menade också att svart historieskrivning är väldigt präglad av amerikansk populärkultur.

Syftet med den här boken är dock att lyfta fram en del av den svenska kulturhistorien.

– Det är en bok som vill påminna om att Sveriges historia inte är homogen. Människor var inte lika varandra då heller, sa Johanna Berg och fick en varm applåd av den stora publiken.

Samtalet pågick i 45 minuter och det sades förstås väldigt mycket mer än de små glimtar jag valt att lyfta fram här. Tyvärr spelades det inte in, men för den som befinner sig i Göteborg nästa vecka ges två ytterligare tillfällen att höra författaren och illustratören tala om boken: den 27 september på Världskulturmuseet och den 28 september på Bokmässan (semineriekort krävs).

En recension av boken kommer att publiceras här på faktabok.se längre fram.

Maria Fröhlich, Johanna Berg och Johanna Lundin.

Annelie Drewsen

Barnens judiska år

I Barnens judiska år finns recept, pyssel, förslag till saker att fundera över och påminnelser om hur vi ska försöka vara mot varandra och vår omvärld. Allt är organiserat efter de judiska högtiderna under ett år. Det finns förklaringar till varför högtiderna firas och beskrivningar av hur firandet kan gå till. Ibland finns det sångtexter som jag tror oftast är nytolkningar av traditionella visor. 

Boken kallas ”inspirationsbok” och den vänder sig till judiska barn och familjer. Upphovspersonerna vill enligt baksidestexten stötta alla som vill utveckla sin judiska identitet. Vi som inte hör till den kulturen kan förstås också läsa boken, det är intressant och spännande med alla traditioner. Att vi inte är målgrupp märks på att vissa saker som kanske är självklara för judar inte förklaras för oss andra. 

Boken är stor och vacker, rejält gjord för att hålla i generationer står det i slutet. Vilken fin tanke!

Cilla Dalén

Barnens judiska år
Författare: Johanna Schreiber
Illustrationer: Nakima Schreiber
Hillelförlaget 2023
ISBN 9789198746624
157 sidor

Minifakta om

Minifakta om är en bokserie från lättlästförlaget Nypon. Det är riktiga faktaböcker med enkel redogörande text och informativa bilder, faktarutor, bildtexter och kanske en karta. Men så klart inte mycket av allt, det är inte mer än 17 sidor i varje bok. Ändå har de  till och med innehållsförteckning och register. 

Och Minifakta om finns i stor mängd, om jag använder sökfunktionen på förlagets hemsida rätt så är det över 60 titlar! Det är en väldig massa böcker om olika djur, och många om fordon. Och så några få böcker om annat.

Jag är så förtjust i dem, och det är eleverna i min skola också. Böckerna är attraktiva genom sina ämnen och fina bilder. De innehåller intressanta fakta och tydliga förklaringar och det lilla omfånget gör att de passar nybörjarläsarna. Jag uppskattar också att nybörjarläsare kan få erfarenhet av faktaböcker som har så många av de särdrag som utmärker facklitteratur. Häromdagen kom en av specialpedagogerna på skolan för att hitta faktaböcker till träning för en mellanstadieelev. Hon valde några böcker i den här serien.

Pst, några böcker heter Minimotor i stället – de har ännu enklare text än Minifakta om.

Cilla Dalén

Skrolla ner på den här sidan så hittar du hela förteckningen över Minifakta om. Provläs en av böckerna

Ångest för alla

Psykologen Sandra Ringarp och serietecknaren Marie Tillman har gjort en bok för tonåringar om ångest. Sandra Ringarp skriver i inledningen:

”Det mina patienter brukar tycka är mest hjälpsamt är att sortera i ångesten – se vad den består av, plocka isär den och dra ut den som ett spöke i ljuset.” 

I boken ger hon läsaren verktyg för just det. Texten är tydligt organiserad och det är lätt att förstå hennes förklaringar. 

I Marie Tillmans illustrationer är ångesten just ett spöke, ett stort och svart. Men det är ändå något tryggt i att ångestspöket faktiskt inte är en del av den egna personen, utan är något annat. Illustrationerna skapar en viss distans, och låter läsaren fnissa lite åt eländet.

Kanske den bästa rekommendationen till boken är att jag hört två vuxna läsare säga.
– Den här skulle jag behövt när jag var ung och mådde dåligt!

När jag läser boken lär jag mig bland annat:

  • Ångest är inte farligt. Den kommer som en fysisk reaktion på något som sker inom oss själva – kroppen reagerar på ett sätt som hade varit relevant ifall vi var stenåldersmänniskor bland farliga djur. Men det som orsakar ångesten är ingen tiger utan våra egna tankar eller känslor. 
  • Känslor bara kommer, vi kan inte styra dem men vi kan välja hur vi ska agera när vi har dem. Att acceptera känslor, låta dem komma och gå, kan vara ett sätt att minska ångest.
  • Tankar som förekommer i ångestsammanhang är ofta oro för framtiden eller självkritik. De behöver inte vara sanna och man kan försöka granska sina egna tankar.

Och så fortsätter boken. Författaren skapar förståelse för vad som händer vid ångest och ger verktyg för att få distans till den. I ett kapitel går hon igenom olika sammanhang som kan vara ångestskapande, till exempel när man inte hör till normen eller när relationer är dåliga. Ibland är situationerna sådana att de måste ändras, ibland bör man istället försöka lära sig att hantera dem. 

Om ångesten är så besvärlig att man har svårt att hantera vardagen ska man söka hjälp. I sista kapitlet berättar Sandra Ringarp om terapi och medicin, och om vart man kan vända sig. I den sista serien av Marie Tillman är det själva ångesten som mår dåligt – och då tycker jag faktiskt lite synd om den.

Cilla Dalén

Ångest för alla
Författare: Sandra Ringarp
Illustratör: Marie Tillman
Natur & Kultur 2022
ISBN: 9789127461444
127 sidor
Provläs

Källkritik

En liten klok bok om källkritik, det tycker jag att detta är. De 31 sidorna, som till stor del upptas av bilder, ger förklaring till varför källkritik är viktigt, kunskap om ett antal begrepp som är centrala i sammanhanget och så en del råd och knep.

I boken föreslås att man kan bli källkritisk genom dessa tre steg:

  1. Inse att det är svårt att vara källkritisk om det innebär att man måste ändra sina åsikter.
  2. Man måste ha kunskaper. Och det knepiga är att ju mindre man vet desto mer överskattar man sina egna kunskaper.
  3. Ställa de fem vanliga källkritiska frågorna Vem? Vad? När? Hur? och Varför?

I slutet står det tröstande att alla blir lurade ibland. 

Två små invändningar har jag: 

Den ena är att i boken nämns många olika källor, det pratas om tidningar, webbplatser, tv, Tiktok, lärare, föräldrar, radio… men böcker finns inte med! Varken när det talas om tiden före internets tillkomst eller efter. Det gillar inte en skribent på faktabok.se.

Den andra är att boken saknar innehållsförteckning. Det är en bra struktur i boken, men jag tror ändå att en innehållsförteckning skulle kunna göra det ännu tydligare för läsaren hur olika avsnitt förhåller sig till varandra.

Men i huvudsak är det alltså en utmärkt bok om källkritik!

Cilla Dalén

Källkritik
Författare: Emelie Olofsson
Medverkande: Jack Werner
Hegas 2023
ISBN: 9789189777712
31 sidor
Provläs

Lätta fakta om räddningstjänsten och Lätta fakta om månen

Berghs förlag har en serie med faktaböcker för barn som kallas ”Lätta fakta”. Den innehåller mååånga titlar, fler än 80 verkar det som. Jag har läst två av dem nu, de som handlar om månen respektive räddningstjänsten.

Båda böckerna är informativa med fotografier på varje uppslag och text som ibland löper över hela sidan och ibland är uppdelad i kortare segment. Böckerna har också några få tecknade bilder. Det finns en innehållsförteckning längst fram och ett enkelt register på slutet. Texten är saklig och neutral. 

I boken om räddningstjänsten beskrivs brandstationer, olika fordon, olika arbetsuppgifter och att räddningstjänsten inte bara släcker bränder utan även arbetar till havs och i fjällen. Boken om månen presenterar fakta om månen i första halvan av boken, och månfärder i andra halvan. 

Jag tycker att den här serien på många sätt är väldigt lik Nypons serie ”Fakta om”. Skillnaden är framför allt att ”Lätta fakta” har mer avancerat språk än ”Fakta om”. Nypon förlag är ju ett lättlästförlag där den tänkta läsaren har ett mindre ordförråd och kanske även har svårt att avkoda långa ord. Berghs förlag anger att ”Lätta fakta” är för barn som är 6-9 år medan Nypon förlag anger att ”Fakta om” funkar från 9 år. 

Så – lite förvirrande är det allt att ”Lätta fakta” är svårare och anses passa yngre medan ”Fakta om” är lättare och anses passa äldre. Det gäller att ha koll på förlagen! Eller så struntar man i seriernas namn och förlagens åldersangivelser och läser det man är intresserad av.

Cilla Dalén

Lätta fakta om räddningstjänsten
Författare: Charlotte Cederlund
Illustratör: Sandra Fröjd
Berghs förlag 2023
ISBN: 9789150225174
32 sidor

Lätta fakta om månen
Författare: Peter Ekberg
Illustratör: Kjell Thorsson
Berghs förlag 2023
ISBN: 9789150225099
32 sidor

Harriet Tubman: ett liv

Anna Larsdotter har skrivit en mycket viktig och läsvärd lättläst biografi om Harriet Tubman. Serien ”Ett liv” från Vilja förlag (där jag också skrivit några böcker tillsammans med Annelie Drewsen) har som uttalad målgrupp ungdomar och vuxna i behov av lättläst text. Men de funkar utmärkt även för yngre läsare som är intresserade av de personer böckerna handlar om. Jag har haft rätt många elever i tvåan och trean som läst vissa böcker i serien.

Harriet Tubman föddes på 1820-talet i USA, som slav. När hon var drygt 25 år lyckades hon fly och hjälpte sedan många andra människor att fly. Hon deltog i amerikanska inbördeskriget och ledde en militär operation bakom fiendens linje och senare i livet kämpade hon för kvinnlig rösträtt.

Hennes liv var alltså spännande och vi som läser boken får även hjälp att förstå den amerikanska samtiden. Och, mycket viktigt, den skildrar hur svarta människor var aktiva och kämpade för sin frihet. I slutet av boken leds man kortfattat in i nutiden och Black Lives Matter, rasismen är ju tyvärr högst aktuell. 

Jag tycker att Anna Larsdotter och förlaget har gjort en riktigt bra bok! Jag har läst en del förut om slaveriet och även om Harriet Tubman och jag lärde mig ändå många nya saker.  Men framför allt njöt jag av det enkla och tydliga språket, den lättförståeliga strukturen och av intressanta fotografier och bilder från tiden. En exemplarisk facklitterär bok alltså, enligt mig!

Cilla Dalén

Harriet Tubman: ett liv
Författare: Anna Larsdotter
Vilja förlag 2023
ISBN 9789179494179
55 sidor
Provläs

De största tågäventyren

”Upptäck världen genom 12 fantastiska tågresor” står det också på framsidan av boken, och just det får man göra när man läser den här boken. Tolv spännande tågresor från olika delar av världen beskrivs och på köpet får läsaren kuriosa av olika slag om platser i närheten av tågsträckningarna. Boken är skriven av den brittiske författaren Sam Sedgman och illustrerad av Sam Brewster. Sedgman har också tillsammans med författaren M.G. Leonard skrivit ett antal mysterieböcker som tilldrar sig på tåg. 

Alla uppslag i De största tågäventyren är helt täckta av bilder, det är både kartor och mängder av detaljer från natur, städer och människors liv. Texten ligger över bilden i olika korta informationsdelar, ibland är texten lite svårläst på grund av att den är så liten och placerad på en mörk färgyta. Men det kanske mest är ett problem för en gammal skumögd bibliotekarie…

Det är intressant att läsa boken, tycker jag. Både beskrivningarna av tågsträckningarna med deras historia och det som står om länderna de åker igenom är spännande. Jag blir så sugen på att åka ut och resa! Spekulativa broar, tunnlar och övergivna stationer finns också i boken, även om de inte hör till de tolv utvalda resorna.

En av sträckningarna som beskrivs i boken är Stockholm-Narvik. Det är förstås mer spännande att läsa om andra delar av världen som man inte känner så väl till, men att läsa om det som är bekant gör det enklare att bedöma informationen. Antalet öar i Stockholms skärgård är mer än 30 000, Falu rödfärg är slitstark, när skog i Sverige avverkas planteras alltid fler nya träd, renar är viktiga för samerna för renarna drar deras slädar får vi bland annat veta. Och att Čuonjávággi (Lapporten) markerar ingången till Sápmi. Tja, ungefär rätt är väl det mesta? Att de placerat en norsk fjord på Sveriges ostkust kan man kanske ursäkta. 

Däremot retar jag mig på språket. Förlaget har uppenbarligen slarvat med att korrekturläsa översättningen. ”Tokyo överlever kraftiga skyfall…”, ”Idag grävs de upp för att använda elfenbenet från betarna” eller ”Den konstnärliga staden Kolkata är Indiens kulturella huvudstad…” är exempel på formuleringar som stör min läsning. 

Trots att jag alltså har vissa invändningar så vill jag ändå rekommendera boken. Att kunna resa runt på jorden med tåg utan att behöva lämna soffan här hemma är alldeles utmärkt för oss som inte är så äventyrliga och kanske inte heller har tid och pengar att ge oss ut på riktigt. 

Cilla Dalén

De största tågäventyren
Författare: Sam Sedgman
Illustratör: Sam Brewster
Översättare: Linn Steinum
Opal 2022
ISBN: 9789172265806
64 sidor

Så funkar krig och konflikter

Så funkar krig och konflikter är ursprungligen en bok skriven av den kanadensiska författaren Niki Walker och utgiven för tio år sedan. 2021 kom den svenska versionen, som förutom Walkers text innehåller ett antal reportage av Martin Schibbye och illustrationer av Jenny Jordahl. Formgivningen är lättsam och omväxlande med faktarutor, ordförklaringar och bilder som förtydligar och ibland roar. 

Grundtexten av Niki Walker är indelad i fem delar. I första delen, med rubriken ”Konfliktens orsak”, beskrivs hur oenighet inom eller mellan länder om makten över mark och resurser är en viktig grund för konflikter i världen. Även brist på jämlikhet och demokrati förklaras och i ett reportage av Schibbye får vi möta en ung man från Eritrea som kallar sig demokratiaktivist. 

I delen ”Skiljelinjer” förklaras att grupper som är oeniga om tillgången till resurser inte nödvändigtvis startar krig. Risken för krig ökar om grupperna ser sig som fiender och Walker skriver om hur motsättningar mellan etniska grupper växer i länder som inte har en fungerande demokrati och administration. Hon tar även upp religiös extremism och är tydlig med att det inte är religionen i sig utan just extremismen som är farlig. 

De följande avsnitten behandlar hur konflikter kan trappas upp eller ner. Vi får läsa om bland annat relationer, medling, allianser, fredsprocesser och Förenta Nationerna. Sista delen av boken heter ”Att förstå konflikter” och där får vi som läser verktyg och uppmuntran att ta del av information, tänka och värja oss mot propaganda och missledande information. Schibbye bidrar i bokens olika delar med reportage som ger konkreta bilder ur verkligheten. Reportagen visar hur enskilda människor kan drabbas av konflikter och hur de kan välja att agera.

Niki Walker är skicklig på att beskriva de stora linjerna när hon talar om konflikter. Men hon hjälper också läsaren med förklaringar av mer psykologisk art. Hon redogör till exempel för hur grupper och grupptillhörighet fungerar och ger ett antal möjliga förklaringar till att människor låter bli att stoppa ett pågående folkmord. Både när hon berättar om storpolitik och om den enskilda människan så visar hon att det finns alternativ, vi kan välja att lösa motsättningar på fredlig väg. Demokrati, rättvisa och hänsyn till olika grupper och individer är det som krävs.

I ett kort efterord till boken skriver Niki Walker att hon velat ge läsaren möjlighet att förstå konflikter i allmänhet men valt att inte beskriva specifika länder eller krig. Hon menar att det alltid finns så många olika aspekter och detaljer – och dessa hoppas hon att läsaren nu vill vända och vrida på, med hjälp av de verktyg som boken gett. Det här gör att boken fungerar över tid, allmängiltigheten gör att den inte blir inaktuell. Däremot hade jag gärna velat ha en datering av Schibbyes texter. De är alltid tydligt placerade geografiskt och det gör att jag också skulle vilja förstå när reportagen är gjorda. Gäller det som står även idag?

Jag hoppas att den här boken läses av många äldre barn och ungdomar – och även av vuxna! Den är sansad och klok och ger mig hopp om mänskligheten, fast den behandlar dess allra sämsta sidor.

Cilla Dalén

Så funkar krig och konflikter
Författare: Niki Walker (reportage av Martin Schibbye)
Illustratör: Jenny Jordahl
Översättare: Mats Wänblad
Bonnier Carlsen 2021
ISBN: 9789178038060
77 sidor