Spontan kollektiv läsglädje

Vi gästas igen av Jon Thors, skolbibliotekarie och skolbibliotekssamordnare i Sollentuna, som denna gång berättar om en faktabokshändelse på sin skola.

Strax efter skolavslutningen i början av sommaren satte vi oss ner och började planera inköpen för det nya statsbidraget för litteratur. Statsbidraget för litteratur riktar sig till alla skolformer och är ett bidrag för inköp av tryckta fack- och skönlitterära böcker.

Lågstadiet köpte in många nya bokcirkelböcker, medan mellanstadiet kunde köpa flera nya klassuppsättningar. Inköpen gjorde vi i samråd. Vissa uppskattade och inarbetade klassuppsättningar kompletterades, medan andra titlar var helt nya. Mitt bidrag i dessa diskussioner brukar alltid vara att lyfta fram betydelsen av faktaboken (som läsfrämjare).

I fredags eftermiddag stötte jag på en av lärarna i mellanstadiet som deltagit i inköpen, och hon berättade att eleverna i förra veckan stod utan böcker och inte hade någon inbokad bibliotekstid. Läraren sa då till några elever att följa med ner till förrådet för klassuppsättningar och titta om det fanns något som kunde passa.

Det normala användandet av en klassuppsättningsbok är att läsningen är relativt styrd. Eleverna läser några kapitel och svarar på frågor. Läraren högläser vissa delar och boken diskuteras under lektionstid.

Det som hände nu var att eleverna som följde med till bokförrådet hittade några exemplar av boken True Crime – 10 vassa brottsbekämpare (del 2) av Andras Palmaer med bilder av Henrik Johanson och tog upp dem till klassrummet. När de började läsa lite smått blev även de övriga i klassen intresserade av samma bok, och läraren fick gå och hämta upp ett exemplar till varje elev som satte sig och läste. Under en stund var det knäpptyst i klassrummet. När det sedan gått en tid började eleverna fråga om det som beskrevs i första kapitlet verkligen hade ägt rum på riktigt. Därefter följde en livlig diskussion. Någon elev upptäckte att en ny bok doftar på ett speciellt sätt. Någon sa: ”Va, nya böcker luktar ju gott!”

Såklart är det inte alla lektioner som man kan ändra och lägga om sin planering på det här sättet – men läraren upplevde att det blev en fin och viktig stund för många elever, och att den spontana kollektiva läsglädjen var värd att prioritera i stunden. Jag rördes och gladdes av att få det återberättat.

Andra böcker vi köpt in i klassuppsättningar till mellanstadiet är Utvandringen av Annelie Drewsen & Katarina Lycken Rüter och Harriet Tubman: ett liv av Anna Larsdotter.

Jon Thors

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *