
Moderna museets samlingar innehåller 130 000 verk, varav cirka 100 000 är fotografier. I den lättlästa boken Varför konst? På besök i Moderna Museets samling presenteras 31 av dessa av de rutinerade och skickliga lättlästförfattarna Moa Candil och Bengt Fredrikson. Resultatet är ren perfektion.
Om någon skulle fråga ”varför lättläst?” är det bara att visa den här boken. Här finns inget överflödigt fluff, vare sig språkligt eller visuellt. Varje verk presenteras på två uppslag med tre sidor intresseväckande och koncis text. På första sidan en stor bild av konstverket, och på nästa uppslag upprepas samma bild. Man behöver alltså inte sitta och bläddra fram och tillbaka för att koppla ihop text och bild, utan blicken kan lugnt vandra längs textraderna med frasanpassat radfall. I vissa fall är den andra bilden av verket inte exakt samma som den första, framförallt när det är ett tredimensionellt verk, då man gärna vill kunna se den ur flera olika vinklar. Denna omsorg om läsaren är genomgående och märks även i stoffurvalet.
I första kapitlet frågar sig författarna varför konst behövs och vad konst egentligen är. De berättar att människor i alla tider har skapat konst och frågar sig hur det skulle vara att leva i en värld utan konst. Men framförallt betonar de att vem som helst kan se på konst och att det inte finns något rätt eller fel sätt. Men behöver inte förstå vad konstnären menade eller ens tycka om konsten. Men plötsligt hittar man ett verk som väcker en känsla eller tanke, och där någonstans finns också svaret på frågan som utgör bokens titel.
De 31 texterna om verken är helt fristående och bjuder in läsaren att verkligen se verket, med sin egen blick och med lite hjälp från författarna och konsthistorien. Här finns givna verk som Rauschenbergs Monogram, Duchamps Fontän, Dardels Den döende dandyn och Dalís Wilhelm Tells gåta. Många kvinnliga konstnärer är förstås också representerade, bland andra Hjertén, Schjerfbeck, Bourgeois och Odell. Ett verk jag fastnar för är Fatima Moallims Familjealbum från 2021. Svarta streck och prickar tecknade på linoleum i stort format. Bland de trassliga linjerna går det att urskilja gestalter, och texten förklarar att Moallim, född i Ryssland och uppvuxen i Sverige med föräldrar från Somalia, ”ville ge sin familj det fotoalbum de inte hade” samt att linoleum ofta används till golv och att det är som om ”ett litet barn har legat på golvet och ritat”. Texten ger mig tillräckligt mycket information för att jag ska se något mer än det jag uppfattar med min blick, men lämnar samtidigt utrymme för mig att tänka vidare. Författarna slår aldrig fast hur något är, utan resonerar om hur det skulle kunna vara.
Det kan vara överväldigande att gå på konstmuseum. Så stort, så många verk och intryck överallt. Jag besökte Moderna museet strax efter att jag hade läst den här boken, vilket gjorde hela upplevelsen mer intim. Boken gav mig en relation till vissa av verken på förhand, och jag sökte mig automatiskt till dem när jag vandrade runt i de olika rummen. Ibland stannade jag upp och läste någon text ur boken för mitt sällskap, vilket också blev en fin upplevelse. Istället för att stå lutade över de små skyltar som finns intill varje verk kunde vi stå kvar en bit från verket, betrakta det med öppen blick och samtidigt vara i högläsningens gemenskap.
I bokens avslutande kapitel återvänder författarna till frågan om varför konst behövs och om hur det är att gå på museum. Så här avslutas boken:
Glöm inte att museer är till för alla!
Du behöver inte kunna något särskilt
för att gå på museum och titta på konst.
Alla är välkomna.
Bokens essens rimmar väl med Moderna museets ambition att ”vara inkluderande och framhäva mångfalden genom att värdesätta insikten om våra besökares många olika förutsättningar”. Boken är utgiven i samarbete mellan LL-förlaget och Moderna museet. Den visar också att riktigt bra lättläst litteratur kan tilltala långt fler än de uttalade målgrupperna. Det här är en bok som jag tror kan passa väldigt många personer som vill närma sig konst, både barn och vuxna. Den är vacker, behändig och har ett väl kurerat och fascinerande innehåll. Läs den och besök sedan Moderna museet i Stockholm, Malmö eller på nätet.
Annelie Drewsen
Varför konst? På besök i Moderna Museets samling
Författare: Moa Candil och Bengt Fredrikson
LL-förlaget 2024
ISBN: 9789189779068
Antal sidor: 137
Provläs!