
Faktaboken i förskolan var rubriken när jag för ett par veckor sedan föreläste för flera hundra personer som arbetar i förskolorna i Eskilstuna. Jag var inbjuden av Lässatsningen och åhörarna bestod av människor med olika erfarenhet och utbildning. Jag hade bollat en del med bibliotekarierna där innan eftersom jag inte föreläst för förskolepersonal tidigare. Nu har jag fått en utvärdering som var positiv och det känns skönt, att föreläsa för en grupp vars verklighet man inte har så god koll på känns alltid lite svajigt.
Under föreläsningen visade jag exempel på många olika och många olika sorters faktaböcker. Min erfarenhet är att de flesta inte tänkt så mycket på hur olika de kan vara. Bibliotekarierna i lässatsningen hade ställt fram massor med faktaböcker i foajén och publiken gick före och efter föreläsningen runt och botaniserade och fotograferade, de skulle alla snart köpa in böcker för det statliga bidraget.

Här kommer en kort sammanfattning av vad jag pratade om:
Det är roligt, fascinerande och intressant med faktaböcker och ofta lär vi vuxna oss saker tillsammans med barnen. Förutom faktakunskaper gör läsningen att barnen vänjer sig språkbruk och särdrag som kan vara tämligen olika mot i skönlitteratur. De lär sig också många spännande fackuttryck.
När vi läser faktaböcker tillsammans med barnen behöver de se boken, om man läser för en lite större grupp är det bäst att projicera bilderna, t ex genom att fota in uppslagen i Anteckningar på en Ipad.
Den som högläser en bok för barn är inte bara en röst som tillgängliggör texten utan också en läsare som visar engagemang och förebildar hur man som läsare söker förståelse. Jag sa att det är bra att läsa fel ibland och visa barnen hur man gör ifall man inte förstår. De fyra lässtrategierna från reciprocal teaching gick jag igenom, men utan hela RT:s sätt att undervisa. Jag tror att det i förskolan räcker att förebilda och att bjuda in barnen i tänkande och samtal.

Det är bra att använda faktaböckerna på olika sätt. Man kan läsa ett kortare avsnitt, ta med böcker om insekter ut på gården, följa instruktionerna tillsammans när man gör ett experiment ur en bok med sådana… Vi ska tänka på att använda och högläsa olika böcker, om vi vuxna bara väljer de böcker vi själva tycker bäst om kan det bli för smalt.
Och så pratade jag lite om att låta sig inspireras av faktaböcker – man kan självklart leka delar ur böckerna för att skapa förståelse (exemplifierade med en kamelmarknad) och skapa på alla möjliga sätt. Jag berättade om hur man kan göra faktaböcker tillsammans och utrusta dem med olika särdrag.

Föreläsningen var en timme och trekvart lång, så jag bröt av lite här och där för korta övningar eller samtal med de som satt bredvid varandra. Det var fascinerande att höra jättebruset från salen!
Cilla Dalén

PS. Lässatsningen i Eskilstuna har hittills pågått i tio år – mycket bra gjort av deras politiker och andra beslutsfattare att låta något bra fortsätta år efter år. Följ gärna Lässatsningen Eskilstuna bibliotek på Facebook eller lassatsningen_eskilstuna på Instagram!